torsdag

Recept - Red Velvet Cake with Creamy Vanilla






Röd sammetskaka - En klassisk amerikansk tung, spektakulärt och mörkröd kaka som är en av de mest populära kakor på Magnolia Bakery i New York.

OBS, jag har halverat receptet då jag inte får plats med två formar i ugnen samtidigt. Jag gräddade istället i två omgångar där jag sedan delar kakan på mitten för att få ut fyra lager kaka med tre lager glasyr, lite omständigare men det gick bra ändå :)

Tänk på att alla ingredienser ska vara rumsvarma till kakan. Ta ut ur kylen ett par timmar innan bakning.

285 g vetemjöl (4,75 dl)
170 g smör (rumstempererat)
450 g strösocker (5dl)
3 stora ägg (63-73 g/st)
6 msk röd hushållsfärg
16 g kakao (3 msk)
1 ½ tsk salt
1½ tsk vaniljsocker
3 ½ dl kaffegrädde
1 ½ tsk bikarbonat
1½ tsk äppelcidervinäger

Glasyr:
475 g mjölk (4.75dl)
27 g vetemjöl (6 msk)
225 g smör
428 g (4,75dl)
6 g vanliljsocker (2 tsk)

Sätt ugnen på 180 grader.
Smöra och mjöla två springformar (22 cm i diameter). Lägg gärna bakplåtspapper i botten på formarna.

1. Sikta mjölet och ställ åt sidan.
 

2. Vispa smöret mjukt och smidigt och tillsätt sockret lite i taget tills du har en ljus fluffig smet (ca 3 minuter med elvisp).
3. Tillsätt ägget, ett i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg.






4. Ta fram 3 små skålar, i den första blandar du ordentligt hushållsfärg, kakao och vaniljsocker. Vispa ner röran i kaksmeten och blanda väl.


















5. I andra skålen blandar du kaffegrädde och salt och ställer åt sidan.









6. Häll i mjölet i smeten i omgångar tillsammans med den salta grädden.










7. I den tredje skålen blandar du bikarbonat och äppelcidervinäger - det ska bubbla rejält (försvinner efter en stund) - och rör ner det noga i den röda smeten.












Fördela smeten mellan formarna och grädda 30-40 min eller tills stickan är torr när du tar ut den.

8. Låt kakorna svalna helt innan du gör glasyren. Lägg ihop kakan med glasyr mellan varje lager och garnera sedan hela kakan.




Glasyr: Creamy Vanilla Frosting

Gör så här:
1.Ta fram en kastrull och klipp till ett smörpapper/bakplåtspapper som precis går ner i kastrullen. Vispa mjölk och mjöl tills det har blandat sig väl. Ställ kastrullen på medelvärme och värm krämen tills den har blivit tjock och börjar bubbla (ca tio minuter). Ta bort kastrullen från plattan och lägg direkt ditt vaxade papper ovanpå mjölkröran och låt svalna i ungefär en halvtimme (detta måste svalna helt och kan ta mer än 30 min).

2. Medan mjölkröran svarlnar vispar du smöret med elvisp i ca tre min tills det är fluffigt och krämigt (jag vispar i ca 10-15 min på låg hastighet för att får bort lite av smörsmaken). Tillsätt därefter socker och vaniljsocker i omgångar.

3. När mjölkröran har svalnat helt hälls den ner i smöret. Vispa på hög hastighet i minst fem minuter eller tills toppingen har blivit vit och smidig.

4. Sätt plast över och ställ in i kylskåpet i exakt 15 minuter. Använd toppingen direkt.

Receptet jag använt kommer från boken "det bästa från Magnolia Bakery New York"
Magnolia Bakery website

Bild lånad från Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar