tisdag

Heaven and Hell cake

Helgen som gick hade vi kalas för min son som fyller 6 år idag. Jag har länge varit sugen på att testa en tårta som heter Heaven and Hell cake som Lisa på Sockerrus.se har på sin blogg. Den ser så himla god ut och jag gillar smakerna av choklad och jordnöt. Tyvärr blev jag inte så himla imponerad. Det skulle vara två lager Devils food cake och två lager Angel food cake. Mellan bottnarna skulle det varvas med jordnötssmörmousse. Alla smaker fanns där men konsistensen på kaka blev inte som jag väntade mig. Angel food cake var ca åtta cm när jag tog ut den från ugnen och sjönk till fyra cm med en liten grop i mitten så det blev bara ett lager. Förmodligen jag som gjorde något tokigt trots att jag följde receptet till punkt och prickar. Jordnötssmörmoussen blev gudomlig, både i smak och konsistens, och Devils food cake'en får ett OK på smaken . Chokladganachen som täckte tårtan blev hård och svår att skära i istället för len och mjuk som den ser ut på Lisas bilder :). Tårtan är trots mina synpunkter mycket god men jag kommer troligtvis inte göra den igen då det är alldeles för många moment och en ganska dyr kaka.
Vad jag tycker spelar egentligen ingen roll eftersom mina gäster tyckte om den väldigt mycket :). För er som vill testa att baka denna tårta så hittar ni receptet under bilderna.
Receptet är hämtat från Sockerrus blogg
OBS! Det är många moment, så läs igenom receptet noga innan du sätter igång.

ANGEL FOOD CAKE
1,5 dl cake flour (= 1,5 dl vetemjöl – 1 msk mjöl + 1 msk maizena, klicka på länken för info)
2,5 dl florsocker
7 st äggvitor
1 nypa salt
1 tsk vinsyra (finns i vanliga mataffärer)
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver (blir lite svarta prickar). Kan bytas mot 1 tsk vaniljarom eller 2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk mandelarom

- GÖR ANGEL FOOD CAKE SÅ HÄR:
  • Blanda och sikta mjöl och florsocker i en skål. Ställ åt sidan.
  • Häll äggvitan i en skål och vispa på låg hastighet. Tillsätt salt och vinsyra medans du vispar. Forsätt vispa tills det bildas mjuka toppar i äggvitan.
  • Fortsätt vispa men öka nu hastigheten och tillsätt sockret. När du får hårda toppar i äggvitan så blandar du i vanilj och mandelarom.
  • Blanda i hälften av mjölblandningen och rör om försiktigt med en slev (rör inte om för mycket). Häll försiktigt ner resten av mjölblandningen och rör försiktigt om igen. Du vill att kakan fortfarande ska vara fluffig.
  • Häll smeten i en 20 cm form och grädda på 175 grader i 40-50 min. Känn med en sticka för att avgöra när den är klar (den ska vara torr).

DEVILS FOOD CAKE
1 dl kakao
1 dl muscovadosocker (ljust gör den mildare i smaken och mörkt gör den mer bitter)
2,5 dl hett vatten
5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
1 tsk salt
200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
3 ägg

- GÖR DEVIL FOOD CAKE SÅ HÄR:
  • Koka upp vattnet. Blanda med kakao och muscovadosocker tills det löst upp. Ställ åt sidan och låt svalna lite.
  • Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljpulver och salt i en skål.
  • I en annan skål, vispa smör och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa.
  • Varva sedan med en skopa av mjölblandningen och en del kakaoblandning (se till att avsluta med kakaoblandningen). Forstätt så tills allt är blandat i skålen.
  • Häll ner i en form på ca 20 cm och grädda på 175 grader i 40-50 min. Känn av med en sticka, när kakan är klar så är stickan helt torr.
JORDNÖTSSMÖRMOUSSE
350 g cream cheese
3,5 dl florsocke
450 g jordnötssmör (bör vara rumstempererat)
1.75 dl grädde

- GÖR JORDNÖTSSMÖRSMOUSSE SÅ HÄR:
  • Vispa cream cheese fluffigt med elvisp.
  • Tillsätt florsockret (lite i taget) medans du vispar. Forsätt sedan med att hälla i jordnötssmöret. Vispa tills allt blandats väl och är fluffigt.
  • Vispa grädden och vänd sedan ner den i jordnötssmörsblandningen. Rör om med en slev tills allt är blandat.

CHOKLADGANACHE/FROSTING
450 g mjölkchoklad
2,5 dl grädde

- GÖR CHOKLADGANACHE SÅ HÄR:
  • Hacka chokladen.
  • Värm upp grädden tills den nästan kokar. Ta av den från plattan och häll ner chokladen.
  • Rör om tills all choklad har smält.
  • Ställ in i kylen medans du sätter ihop tårtan.

- GÖR HEAVEN & HELL CAKE SÅ HÄR:
  • Dela både Angel food cake och Devils food cake på mitten så att du har 4 stycken tårtbottnar.
  • Lägg en botten på ett tårtbricka/fat eller liknande (Tanken är väl att du ska börja med Devils food cake men jag gjorde tvärtom ).
  • Täck tårtbottnen med 1/3 del av jordnötssmörsmoussen.
  • Lägg på motsatt tårtbotten som du började med och sedan 1/3 del av jordnötssmörsmoussen och upprepa tills alla 4 bottnar är använda. Du ska alltså ha 4 bottnar och 3 lager med mousse.
  • Vispa ganachen. Spackla tårtan med ganachen. Är den rinnig så spackla i omgångar (det gjorde jag) tills du känner att du har tillräckligt med choklad ganache på tårtan.
  • Dekorera efter eget tyckte.
  • Låt tårtan stå i kylskåpet i ca 1,5-2 timmar innan du serverar den. Vill du låta den stå längre i kylen så är det inga problem. Ta ut den ca 30 min innan servering då bara.
  • Skär tårtan i små bitar då den är väldigt mäktigt

3 kommentarer:

  1. åh vad tråkigt att den inte levde upp till dina förväntningar,den ser riktigt fin ut i alla fall

    SvaraRadera
  2. Den ser ju jättefin ut! Tyvärr är jag jordnötsallergiker så det blir ingen sån här kaka för mig :(

    SvaraRadera