lördag

Minimaränger



Idag hade vi lite middagsbjudning här hemma. Det var min syster med familj och min pappa och Zita som bjöds på middag och efterrätt. Till middag hade vi Chiligryta och till dessert hade vi marängsviss. Jag har länge velat göra lite maränger för det är så gott och så fint.

Jag hittade många olika recept så till slut utgick jag från Leilas Katalanska maränger. Jag gjorde om det lite så det passar min smak, inte allt för söta.

Recept ca 140-150 st minimaränger
110 gr äggvita (3 ägg)
160 gr socker (2 dl)
1/8 citron (saften)

Jag börjar att blanda ingredienserna i en ren och torr skål. Koka upp lite vatten i en gryta, sänker värmen så vattnet det står och småputtrar. Placerar skålen över grytan och börjar vispa för hand till sockerkristallerna smält och marängen är ca 60-65 grader. Ta skålen från grytan och vispar med elvisp på hög fart tills marängen svalnat.



Jag valde att dela upp marängen i tre skålar och färga i gult, grönt och rosa. Spritsar ut dem på bakplåtspapper. 



Gräddas i ugnen 45 min på 100 grader luft eller lite längre om ni inte vill ha dem så sega. På 45 min fick marängerna en krispig yta med en god seghet i mitten. Mumsfillibabba!






3 kommentarer:

  1. Blir så grymt inspirerad av din blogg för min bakning!

    Vad tycker du är roligast att baka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra, tanken med bloggen ÄR att inspirera! När jag får en sådan underbar kommentar så blir jag så otroligt glad och stolt.

      Jag har faktiskt funderat lite på din fråga och jag kan inte bestämma mig. Jag älskar att baka det mesta från småkakor till större bakverk men tiden räcker inte till. Jag älskar att sitta och göra dekorationer och bakar en hel del tårtor till familj och vänner.

      Tack och lycka till med dig egen bakning!

      Kram Lillan

      Radera
  2. Tack ska du ha för den fina kommentaren på min blogg. Ja, jag använde samma mängd kakao och bottnarna blev nästan svarta. Men dom blev mycket godare än med vanlig fulchoklad.:-)

    SvaraRadera