söndag

Steg-för-steg Cake topper - Stor blomma

Jag har fått önskemål om att göra en steg för steg på "Cake topper - stor blomma" och här kommer den.... 




Jag använder mig av stora rosutstickare 12-10-7 cm, ball tool, formdyna och kavel.


Kavla ut flowerpaste, jag använder mig av Fun Cakes marshmallow fondant. Jag tycker denna är bra att både att göra blommor och modellera med. Ni kan använda det ni tycker bäst om att jobba med och som torkar relativt snabbt.

1. Börja med att lägga grunden genom att stansa ut en 12.a och mjuka upp kanterna på blomman med hjälp av ball tool. 





Vill man få en extra stabil blomma kan man börja lägga en rundel i botten ca 4-5 cm i diameter och några millimeter tjock, ca 3-5 och bygga blomman på. Jag har inte gjort detta då jag ändå lägger den färdiga blomman på toppen på tårtan. Skulle man vilja sätta blomma på sidan av tårtan kan man börja bygga blomma på en rundel för att få den extra stabil.

Lägg blomman på ett fat eller forma folie till en form som blomman kan få plats i när den byggs.


2. Stansa ut ytterligare en 12a och mjuka upp kanterna. Limma lite i mitten på första och lägg andra lite omlott så att bladen inte kommer exakt över varandra.



Lägg små papperstussar mellan första och andra varvet för att få in luft så att blomman inte upplevs så "platt"


Efter två varv med 12 cm tar jag nästa varv med en blomma som är 10 cm i diameter. Tunna ut den i kanterna och fortsätter bygga. Mellan varje varv läggs det papperstussar. På denna blomma fortsätter jag sedan med ett varv som är 7 cm. Här kan man göra efter eget tycke. Normalt har jag 2*12, 2*10 och 2*7 och ibland lägger jag även till och avslutar med en som är 5 cm. Vill du ha en tätare blomma kör du med lite fler lager.







Slutligen när blomman torkat blir den så här





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar