måndag

Cookies - Kokos och vit choklad

Detta recept kommer från Året Runt "Baka gott med härlig choklad". Blev så sugen på dessa cookies och har jag fått för mig något är det bara att sätta igång. Så krispiga och goda. Går utmärkt att byta ut vit choklad mot vilken sort som passar dig bäst. Då jag inte hade kokosflingor hemma så bytte jag ut detta mot kokosmjöl vilket gick lika bra. Smaken fanns där men inga kokosflingor :)








Recept ca 25 cookies

100 gr vit choklad
125 gr smör
2 dl strösocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
2 dl kokosflingor (1 dl kokosmjöl)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Garnering
50 gr vit choklad


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Grovhacka chokladen.
Vispa smör och socker riktigt luftigt i en bunke med elvisp.
Rör i äggen
Tillsätt mjöl, kokos (kokosmjöl), vaniljsocker och bakpulver. Rör ihop så att allt blandas. Rör i chokladen.

Forma till ca 25 bollar och lägg på bakplåtspapper. Truck till så att bollarna blir ganska platta. Baka mitt i ugnen i ca 10-12 min tills de börjar få lite färg. Låt svalna på galler.

Smält chokladen. Ringla över kakorna med en gaffel eller sked, låt stelna.


1 kommentar:

  1. Så fina cookies och vit choklad och kokos är gott ihop. Ha en bra dag!

    SvaraRadera