torsdag

Sötsalta jordnötskakor med choklad

Jag är väldigt förtjust i bakverk med jordnötssmak och därför blev jag extra sugen på baka dessa småkakor. Jag har använt samma grunddeg som till mina chokladiga snöbollar. Små spröda kex som smälter i munnen, inte så söta, men med mycket chokladsmak och en härlig brytning genom de salta jordnötterna.





Recept ca 20 st
1/6 del grunddeg, ej kyld
1/2 dl salta jordnötter
50 gr mörk choklad (70% kakaohalt)

Gör så här:
Finhacka nötter och choklad. Arbeta in i degen. Forma till en rulle och kyl i minst 30 min.
Sätt ugnen på 175 grader. Skär degen i ca 20 tunna skivor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 10 min eller tills de fått lite färg. Låt svalna på plåten. (Jag hade mina inne i 15 min utan att de fick någon direkt färg).

4 kommentarer:

  1. Jordnötter och choklad - Ja tack! Snöbollarna såg också goda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de var jättegoda och snöbollarna kan jag inte sluta äta :)

      Radera
  2. Ser väldigt gott ut och jag har funderat på att göra liknande fast med jordgubbsylt i. Vet dock inte hur det ska gå till ännu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör av dig när du kommit på hur du ska göra :) Nyfiken!

      Radera