måndag

Våfflor dagen till ära

Fram till i år har jag alltid använt köpt våffelsmet när jag gör våfflor: Enkel, bekvämt och snabbt att slänga ihop. Resultatet har också blivit därefter, mjuka och inte det minsta frasiga. Otålig som jag är kan jag inte vänta på att våffeldagen ska infinna sig så jag har de senaste två gångerna gjort egen våffelsmet. Oh lord, vad gott det är.



Receptet är enkelt och gudomligt gott. 

Ca 5 laggar 

25 gram smör
120 gr mjöl (2 dl)
1,25 dl mineralvatten (naturell)
1 krm salt
2 tsk äkta vaniljsocker
2 dl grädde

1.Smält smör och låt svalna
2. Blanda torra ingredienser väl
3. Häll i mineralvatten och blanda till en slät smet.
4. Under tiden du vispar grädden värmer du upp våffeljärnet så det blir riktigt varmt. Vispa grädden fast och blanda ner grädde och smör i smeten, blanda väl. Ta ca 1 dl smet till varje lagg.

Ett tips kan vara att byta ut vaniljsocker mot kakao för att få chokladsmak på dina våfflor. 

Smaklig spis!




2 kommentarer:

  1. Låter som ett bra recept, jag sparar det. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, du lär inte bli besviken :)

      Radera