lördag

Kladdkaka

Minns inte när jag bakade kladdkaka senast. Det är alltid uppskattat med kladdkaka så jag passade på att göra några stycken när vi ska på fest hos min syster ikväll.





Ca 10-12 bitar

150 gr smör
225 gr socker (2,5 dl)
30 gr Valrhona kakao (1 dl)
3 gr vaniljsocker (1tsk)
2 ägg
120 gr vetemjöl (2 dl)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform, du kan använda ströbröd, mjöl eller kokos som jag gjort i till denna kaka.

- Smält smör i en kastrull på ca 2 liter
- Blanda kakao, socker och vaniljsocker vänd ner i smöret och rör om till allt blandats. Jag har tagit bort grytan från plattan när jag gör detta.
- Rör ner ägg, ett i taget.
- Avsluta med att röra ner mjölet. 
- Jag har fördelat smeten i två formar, 16 cm diameter. Gräddat på nedre falsen i 17 min. Går också bra att gädda i 24 cm form i ca 20 min (enligt ursprungsreceptet)





Jag har modifierat ursprungsreceptet genom att ta bort 45 gr (0,5dl) socker enl eget smak och tycke.



3 kommentarer:

  1. mums vad gott och med en klick glass,himmelskt

    SvaraRadera
  2. Jag blandade blåbär, jordgubbar och passionsfrukt till en kompott och lade på toppen och en klick grädde till det. Kakan var SÅ uppskattad av alla. Vilken skillnad det blir på smaken med Valrhona kakao. Har svårt att gå tillbaka till vanlig kakao :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. heheheh,samma här.använder aldrig den vanliga för den är så äcklig.ja man blir allt mer kräsen när de gäller bakningen.

      Radera