söndag

Recept - tårtbotten

Saftig chokladbotten

Jag vill dela med mig av ett recept som jag för det mesta använder som tårtbotten. Jag har vid några tillfällen försökt ge mig in på lika delar ägg, socker och mjöl/potatismjöl men inte fått det att fungera, recept kan ni se på Mycakes. Jag kommer inte sluta försöka mig på det men till dess jag får det att fungera kör jag på nedan recept som är väldigt uppskattat. Det är en lite tyngre och saftigare botten som jag bara älskar.

170 gr smör
1.8 dl mjölk
2 ägg
220 gr strösocker
170 gr mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao

Smält smöret och låt det svalna tills det blir rumstemp. Under tiden blanda alla torra ingredienser och sikta ett par gånger genom sil. Vispa på låg hastighet smör och torra ingredienser. Vispa ner ett ägg i taget och slutligen blanda i mjölken. Kan vispas på låg hastighet genom hela receptet.

Gräddas i nedre delen av ungnen på 180 grader.

Form 23 cm ca 35 min
Form 20 cm ca 53 min (4-5 cm)
Form 20 cm ca 80 min (1.5 sats smet, 6 cm)
Form 15 cm ca 75 min (ca 8-9 cm)
Form 24 cm ca 55 min (1.5 sats smet)

Dessa tider kan variera beroende på ugn.