lördag

Julbak - Lussekatter

Bättre sent än aldrig!!! Tänkte först inte göra några lussekatter men min son ville gärna ha några så vi tog tag i lussebaket idag, som sagt, bättre sent än aldrig! Först ville jag testa Sèbastien Boudet's recept men då han förbereder poulichen* ca 12-16 timmar i förväg så det får det bli hans recept nästa år istället. Jag valde ett recept med kesella i för saftigare lussekatter.




Formade av mina söner 5 och 3 år gamla :)


Recept till 28 lussekatter (eller 50 enl det ursprungliga receptet**)

Deg:
50 gr jäst (för söta degar)
100 gr osaltat smör
500 gr mjölk
2 pkt saffran
250 gr kesella 10 %
1 ägg
0.5 tsk salt
2.5 dl socker
1000 gr mjöl (sparade 100 gr till utbakningen)

1 ägg för pensling
Russin efter smak



Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke.Smält smöret i en kastrull och häll mjölken i smöret, rör om och värm till 37 °C (fingervarmt). Häll en del av degspadet (d.v.s. mjölken och det smälta matfettet) över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, kesella, ägg, saffran, socker och salt. Arbeta därefter med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig. Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30 min (jag jäste min i 60 min)
Ta upp degen på en lätt mjölad bakbänk. Knåda den slät och blank. För lite större lussekatter delade jag degen i 28 delar ca 75-80 gr per degklump. Forma efter tycke men gör de ungefär lika stora för jämnare gräddning.  Låt jäsa under bakhandduk i 30 minuter. Jag penslade mina lussekatter när de var färdigbakade, direkt efter jag tog ut dem från ugnen (något jag såg Sèbastein göra och ville såklart testa detta). Går lika bra att pensla bullarna innan de sätts in i ugnen. Jag gräddade mina lussekatter i ca 12 min då de var lite större. (normaltstora gräddas i ca 8 minuter. (I varmluftsugn 225°C i ca 8-10 minuter.)Låt svalna på galler. Förvara i plastpåse eller frys in.


*Vill ni läsa mer om pouliche hittar ni det här
** Jag har utgått från receptet på Recepten.se och gjort om det lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar