måndag

Julbak - pepparkakor, tryffel och praliner

Igår bakades det för fullt med hela familjen. Det blev pepparkaksbak med mina söner och deras kusin och många pepparkakor blev det :). Det blev även lite tryffel med smak av apelsin och vanilj samt lite praliner som jag fyllde med denna tryffel.

Tyvärr brakade dator ihop så jag har inte möjlighet att lägga upp några bilder. De får komma vid ett annat tillfälle om det finns några bilder kvar :) Det återstår och se.


Vet inte om det finns något recept på tryffel med just dessa smaker men jag testade blandade ihop smaker jag själv tycker om. Det blev en mild smak av apelsin och vanilj.


Tryffel med smak av apelsin och vanilj

150 gr vit choklad
0,5 dl grädde
1 msk smör (rumstemp)
1 apelsin
2 msk saft av apelsinen
0,5 vanliljstång

Riv skalet från apelsinen och rensa vaniljstången, lägg ner allt (även vaniljtången) som kokas upp med grädden. Sila grädden och häll över chokladen. Låt vila ca 30 sek innan du börjar röra. Lägg i smör och blanda tills det smält. Häll i saften från apelsinen och låt svalna i kyl 3-4 timmar eller över natten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar