lördag

Julbak - Rimbobullar med saffran

Är lite sugen på att göra något annat än lussebullar till Lucia och därför blir det rimbobullar (recept hittat hos "Min Goda Sida"). Jag har modifierat det lite så det passar bättre in i juletid genom att lägga till saffran i degen. Receptet är ca 20-25 bullar, personligen tycker jag inte det ska bli fler än 20, då blir de för små.

Jag fick hjälp av min son och gissa om jag blev förvånad, vilken talang han har. Han lade ihop alla bullar själv. Jag kunde stå och titta på och gissa om han var mallig :)!!!

Mycket gott, saftiga och lagom smak av saffran och vanilj! Detta måste ni testa. Vill ni inte ha saffran går det bra att utesluta detta och följa receptet som det är.





Rimbobullar med smak av saffran
20st 

Deg
25 g jäst
2 dl kall mjölk
1 pkt saffran
200 g rumsvarmt smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
360 g (6 dl) vetemjöl


Smörfyllningen
75 g smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker


Pensling
1 ägg


Garnering
1 dl florsocker
1 msk vatten
eller 
pärlsocker


Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt mjölken och och rör om tills jästen löser sig. Blanda ner saffran och låt stå några minuter. Rör ner socker, vaniljsocker och mjöl. Klicka i det rumsvarma smöret och arbeta samman det till en smidig deg. (ca 5-10 minuter med bakmaskin) 

Degen ska inte jäsa utan stjälp ut den direkt på lätt mjölat bakbord. Kavla ut degen på till en fyrkantig platta, ca 30*40 cm. Sporra eller skär ut fyrkanter, ca 8×8 cm. 
Rör ihop allt till fyllningen. Lägg en liten klick fyllning i mitten av varje ruta. Vik in alla hörnen över fyllningen och tryck till. Placera de små degknytena i aluminiumformar. Låt jäsa under bakduk i 2 timmar.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 250 grader 6-8 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna.
Rör ihop florsocker och vatten, häll lite glasyr ovanpå varje bulle. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar