söndag

Scones till frukost

Idag blev det scones till frukost, jag bara älskar scones. Det bakas inte så ofta i vårt hem längre. Försöker att inte äta så mycket kolhydrater men det är svårt att utesluta dem helt :) Idag kunde jag bara inte låta bli! :) Serverades med ost och en supergod päronmarmelad.

Det fick bli Leilas scones som är så goda.


Recept från Leilas bok - A piece of cake.

Sätt ugnen på 250 grader

450 gr mjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl råsocker
125 gr kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

-Blanda torra ingredienser.
-Tärna smöret och blanda ihop (med händerna eller matberedare).
-Vispa lätt ihop ägg och mjölk och häll över den torra blandningen och blanda ihop till en deg.
-Platta ut degen till en längd, ca 3 cm tjock, och skär ut trekantiga bitar (eller hur du vill ha dem).
-Dela degen i 6 bitar och lägg på ett bakplåtspapper. (eller som jag,  i pappersformar i en muffinsbakplåt. Jag får ut 12 lite mindre scones).
-Grädda gyllenbruna i mitten av ugnen ca 10 min.
Jag fick grädda mina lite längre, efter 10 min var inte mina gyllenbruna så jag hade dem inne i ugnen några minuter till, tills de var gyllenbruna. Ca 12-14 min.

Smaklig spis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar